81 verzekeraars beoordeeld op inzet van social media

like

81 verzekeraars beoordeeld op inzet van social media

Zoals we allemaal weten, is social media onmisbaar geworden in onze samenleving. Hoewel… of we dat allemaal weten is eigenlijk nog de vraag. Vooral binnen de verzekeringsbranche lijken de organisaties zich nog niet bewust te zijn van de impact die een goede social mediacampagne kan hebben. Zij laten zich dan ook niet of nauwelijks zien op platformen als Facebook en Twitter.

Er zijn echter uitzonderingen, zo bleek uit het recente onderzoek van ITDS, een consultancy bureau uit Naarden. Voor de vierde keer op rij voerde dit bureau de jaarlijkse Social Media Insurance Monitor (PDF) uit: een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van social media door verzekeraars.

De Gouden Award

De uitslagen liegen er niet om. Veel verzekeraars zien de kracht van social media nog niet of hebben hier gewoonweg onvoldoende kennis van. Zoals gezegd, zijn er echter ook verzekeringsmaatschappijen die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Zij weten wel hoe ze de consument kunnen bereiken via social mediakanalen en zetten dit dan ook volop in om hun klantcontact te verbeteren.

De Social Media Insurance Monitor beoordeelde 81 verzekeraars, waarbij dit jaar voor het eerst ook de Europese markt is meegenomen. Hierbij werd een algemene lijst opgesteld (de winnaar dit jaar is AEGON), maar daarnaast werd er ook een aparte lijst opgesteld voor de zorgverzekeringen (met Menzis op nummer één) en de uitvaartverzekeringen. In die laatste categorie behoudt verzekeraar DELA haar eerste positie.

Social-Media-Insurance-Monitor-award-winnaarsjpg

Wat de verzekeringsbranche beter kan doen

Behalve dat in het onderzoek gekeken werd naar welke verzekeraar het best gebruik maakt van social media, is er ook gekeken naar trends op het gebied van verzekeringen en social media. Zo blijkt dat:

  • De consument steeds meer de smartphone gebruikt om online te gaan.
  • Klanten vaker naar sterke merken met een goed online profiel kijken en ook geneigd zijn om bij deze partijen hun verzekering af te sluiten. Dit kunnen ook andere aanbieders zijn dan de ‘klassieke’ verzekeraars.
  • Deze nieuwe partijen spelen beter in op online behoeften van de consument en winnen daardoor snel aan marktaandeel.

Hieruit wordt de conclusie getrokken, dat de verzekeraars de social mediakanalen vooral in moeten gaan zetten om zelf in contact te komen met de klant. In veel gevallen wordt het creëren van content aan externe partijen uitbesteed, maar de conclusie van het onderzoek luidt dat het juist belangrijk is dat de verzekeraar zelf met de klant in contact komt. Een organisatie die hier niet in meegaat, wordt dan ook onmiddellijk afgestraft door de social mediawijze consument.